perjantai 19. tammikuuta 2018

"Vispaa,vispaa"----pyörällä



Kuten aiemmin kerroin skoottereista kertovassa postauksessani ("Skootteri on Kingi" ) Taiwanin ja erityisesti Tainanin liikenne, satoine ja tuhansine skoottereineen, näyttää varsinkin ensialkuun sekavalta, epäloogiselta ja pelottavaltakin.

Mutta nyt kun olen vispannut vuokrattavalla citypyörällä 3kk tämän liikenteen keskellä, tämä ei näytäkään enää niin sekavalta..Lisäksi olen itsekin oppinut hyödyntämään esim. sitä että jos minulle palaa punaiset, mutta jos olenkin kääntymässä oikealle eli samaan suuntaan kuin ne, joille palaa vihreä kun ajavat suoraan, voin liittyä punaisten takaa liikennevirtaan.

Tainanissa autot ovat hätää kärsimässä yrittäessään päästä tienvarsiparkista takaisin kadulle loputtomassa skootterivirrassa ja ymmärrän kyllä että joskus niiden on vaan väkisin puskettava sieltä.

Itse kun joudun käyttämään voimiani enkä moottoria pysähtymiseen ja taas vauhtiin pääsemiseen, (pyörät eivät ole erityisen hyviä ja useimmiten joutuu ajamaan polvet koukussa, kun penkkiä ei saa tarpeeksi ylös) en mielelläni pysähdy jos minulle palaa vihreät ja olen etuajo- oikeutettu (hahah, niinhän minä kuvittelen...). Joten välillä kun joku auto yrittää puskea eteen mutisen ääneen suomeksi "älä nyt työnnä sitä nokkaasi/perääsi eteen!" Pyörällä liikkuessani luotan siihen että autoilijat, jos eivät ihmishenkiä arvostaisikaan, arvostavat sitä ettei autoon tule vihreitä naarmuja...kävellessä en ala sitä kokeilla, vaan väistän tarvittaessa..;)

Skootterit taas saa pysymään tieltä pois huudahtamalla suomeksi "mulla on muuten etuajo-oikeus!", jos yrittävät tunkea väliin niin että törmäyksen estääkseni minun olisi pysähdyttävä. Se toimii hyvin; yleensä hämmentyvät niin suuresti että jarruttavat ja eivätkä tunge väliin..;)

Aluksi ajoin liikenteessä kauhusta kankeana kaikki aistit satakertaisesti valppaina, mutta nyt huomaan tottuneeni ehkä liikaakin liikenteeseen niin että välillä havahdun ajatuksistani ai että olenko jo täällä..

Tainanin citypyörät ovat vihreitä ja pyöräasemia on ydinkeskustan lähettyvillä eli rautatieaseman ympäristössä. Pyöriä voi vuokrata iPass- kortilla, jonka voi ostaa esim. Seven Elevenistä ja siihen ladataan arvoa. Samaa korttia voi käyttää maksamiseen monessa muussakin paikassa, esim.julkisissa liikennevälineissä t.kaupoissa. Citypyörää vuokratessa ensimmäinen puoli tuntia on ilmainen ja seuraavat puolituntiset aina NT$20.

Kypärän joudut ostamaan itse, mutta niitä löytyy kyllä. Joten eikun kypärä päähän ja menoks!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ba bai Taiwan, ba bai.

Niin se vaan on; reilu 5kk meni kuin siiwillä ja paluu Suomeen odottaa tai ei edes odota, vaan olen jo lentokentällä.. On vielä paljon ai...